az utóbbi évek számomra legérdekesebb összehasonlítása következik; egy olyan HW és egy olyan Elite gép összeeresztése, ami ugyan azonos típus, de az Elite verziót nem a HW alapjaira faragták rá. annak felismerése, hogy a két modell ugyanaz a típus sajnos eltartott egy darabig. jómagam szentül meg voltam győződve ennek ellenkezőjéről egészen addig, amíg egy szép este az ominózus SWB-LWB poszt után mérőeszközt nem ragadtam, és meg nem bizonyosodtam róla a számok által.
viszont most, hogy már tudjuk, amit tudunk, teljes joggal lehet összehasonlítást végezni. amikor elkezdtem Ferrarit gyűjteni, az egyik legkedvesebb modell ez a HW volt. valahogy megfogott. a különleges színe, az, hogy nem egy vad versenyautó. sokat nézegettem képeken, amíg végre elhatároztam magam, és megvettem. nagy becsben volt tartva, egészen az első komolyabb modellek megérkezéséig az egyik kedvencemnek számított. de hol vannak már azok az idők...
az Elite gépről egyelőre nem tudok semmi ilyen történetet, más okból lopta bele a szívembe magát szinte első látásra. lelke van. mondanám, ha nő lennék. nem, ezt férfiként is mondom. ha nő lennék, akkor azt mondanám, hogy olyan kis édes, könnyed falat. a színe is különleges. vinacciának írják, ami a fotókon csak egy döglött szarvasmarha májának színét adja vissza, de élőben tényleg különleges. játszik benne némi barna, egy kis lila, egy kis bordó, de ha távolabbról nézzük, még feketének is láthatjuk.
a HW bordója sem egy rossz kombináció, de tény, hogy ennek az autónak a sötétebb színek állnak legjobban.
miután mindkét modellt kiszabadítottam a dobozából (a HW-nél négy-, az Elite verziónál hat csavart kellett oldanom, aztán az Elite-ről le kellett ugye szednem a drótokat, szalagokat, műanyagokat), olyat tettem, amit szerintem eddig még soha. mértem. szélességet, hosszúságot, tengelytávot. mivel semmi komoly eszköz nem volt nálam, egy egyszerű vonalzóval csináltam, pár százalék eltérés lehet, de az arányok jól látszanak:
Elite | HW | |
tengelytáv | 133 mm | 133 mm |
hosszúság | 236 mm | 234 mm |
szélesség | 96 mm | 100 mm |
miközben a tengelytávok megegyeznek, az Elite hosszabb is, mint a HW. hogy akkor miért éreztem nagyobbnak? talán mert feltűnően szélesebb, ráadásul ez a szélesség az autó orránál, fenekénél hangsúlyozottabban jelentkezik. az Elite egy kis filigrán jelenség, addig a HW egy jó nagy féltégla hozzá képest. tudom, hogy gyakorlatilag nincs két egyforma California Spider, de nem tudom elképzelni, hogy valóban készült olyan aránytalan külsővel megáldott, mint amit ez a HW felvett magára.
most pedig nézzük meg közelebbről, hogy mi történt tíz év alatt a Mattel háza táján. kezdjük a kerekeknél. végre a felnik igazi felniszínűek, a krómhatású műanyagoknak nyoma sincs. a küllők küllő formájúak, a gumi mérete is rendben van. ha jobban megfigyeljük, láthatjuk, hogy a HW modellen a lökhárító vonalában egy illesztés szeli ketté a karosszériát. ez az Elite modell esetében már nincs meg.
az ajtót a HW modellen is sikerült jól eltalálni. talán csak a kelleténél picit vaskosabb kilincs, az ajtóból kikandikáló, lehúzott ablaknak látszani akaró kis darab műanyag, és az övvonal alatt futó él elmosódottsága tűnhet fel.
a kopoltyúk kidolgozása az Elite modellen kötelező gyakorlatnak tekinthető. 2000 környékén még teljesen elfogadható lehetett a vakablakos, vastag kopoltyú, tíz évre rá már igazi rácsokat követel a gyűjtő. ha nem kapja meg, fellázad, bojkottál, vesz mást.
az kijelenthetjük, hogy a HW egyik legrondább része az orra. azon belül is a lámpabura. van valami bizonytalan formájú buborék, abban némi fémes, csillogó izé, leghátul meg egy pötty megdermedt higany. az indexburák helyett is csak pár mikrogramm festéket kapunk az arcunkba. az Elite itt is játssza a bezzeggyerek szerepét: szép búra, rendes, foncsoros, mintás lámpa benne, kint pedig külön darabból álló index. plusz némi ujjnyom.
nem szoktak tetszeni a fotómaratott ablaktörlők, jobban szeretem azokat a fajtákat, amiket mondjuk a CMC tesz például a 250 SWB-re. de az Elite ablaktörlői most egészen eltaláltak lettek. még kis ablakmosó fúvókákat is kaptak. a szélvédőkeretben a gumitömítés és a króm szegély kombinációja is nagyon tetszetős. a kerettel nincs gond a HW verzióban sem, igaz, nem olyan részletes és kimunkált, mint az utódban, de nagyon belekötni nem érdemes. annál inkább az ablaktörlőkbe, amiknek szárai vidám kis kígyóként tekerednek. elvakult matekosok még integráljelnek is nézhetik.
itt az ideje, hogy bekukkantsunk a lemezek alá. kezdjük az általában legunalmasabb résznél, a csomagtartónál. a HW csomagtartója semmi meglepetést nem tartogat; beleragasztottak egyet abból a jó ronda kerékből. természetesen feketére festett fedélbelsőre, kárpitozásra, vagy bármilyen kis extrára nem szabad számítani. az Elite csomagtartója kárpitozott, a pótkerék a helyén, a benzintank tetején kapott helyet, egy bőrszíjnak látszó alkalmatossággal lekötve. ha már benzintank; ennél a variánsnál a töltőnyílás a csomagtartóban található, ennek is láthatjuk a kicsinyített mását.
az utastérben talán mindenki ki tudná találni csukott szemmel is a különbségeket: karos-nem karos ajtó, kárpit-nem kárpit, vékony kormány-vastag kormány, stb. ezek a különbségek itt is megvannak természetesen, de meglepő, hogy a HW nem is olyan rossz. persze, karos ajtaja van, de az ajtón belül kétszínű az ajtókárpit, az ablaktekerő, a belső kilincs szépen festett. az Elite erre is rátesz egy lapáttal. az ajtókárpitot tartó kis csavarok fejei látszanak, ahogy a bőr varrását imitáló hajszálvékony csíkok sem mindennaposak.
a HW-ben tényleg ott vár ránk a vastag, megfejthetetlen árnyalatú kormány. nem csodálom, hogy Xapa mester órákat töltött el a lecserélésével, amikor megumbauzta a saját példányát. megumbauzta. szép szó. az Elite verzió kormányát ezzel szemben szerintem eszében sem lenne lecserélni. a beltérben minden kis részletre ez a jellemző; minden picit finomabb, minden picit szebb, érdekesebb. a kis belső tükörtől kezdve a középső műszereken keresztül a kézifék gombjáig.
természetesen az Elite verzió kapott kárpitozást. mégpedig nagyon finomat. ujjbeggyel kell megérinteni, hogy eldöntsük, tényleg van ott némi bársonypor réteg, vagy csak rücskös műanyaggal van dolgunk. a HW magán viseli azt a hibát, amit sajnos az Elite 308 GTS-en is meg lehetett figyelni; a küszöbön csúnyán látszik az egyik rögzítőcsavar furatának a helye.
jöjjön az összehasonlítás fénypontja, a motorok bemutatása. a motorokhoz a motorháztetőm keresztül vezet az út. az Elite verzió már itt előnyre tesz szert; a zsanérok nagysága, a matt fekete fényezés már eleve igényesebb, de a HW változaton tátongó üres lyuk ma már nem állná meg a helyét sehogyan sem. egyetlen kis kritikai észrevétel; a csomagolási megoldásoknak véleményem szerint nem kéne látszaniuk a modellen, még ha ilyen elbújtatott helyen is jelentkeznek. az a kis pöcök ott a motorháztető tetején semmi másra nem szolgál, mint a motorháztetőt lefogató vékony drótok fogadására. talán a következő lépés a Mattelnél az lesz, hogy belátják ezt a tévedést.
de tényleg ez az egyetlen pont, ahol kötekedni lehet. a motor kidolgozására nem igazán tudunk szavakat találni. ha leszámítjuk a méregdrága CMC, BBR, GMP és társaik által kiadott motortereket, most szerintem ez legszebb. kidolgozásában, hangulatában. ráadásul, ahogy lenni szokott, a fotó a valóság csak egy részét tudja visszaadni, minden szögből előkerül egy-egy új részlet. a HW motorját sportszerűtlenség mellé tenni, pedig a maga korában az sem számított csúnyának, vagy igénytelennek. sőt. az akkumulátoron, vagy a légszűrőházon órákig elmélkedtem anno, hogy milyen jó, milyen szép.
próbáltam más szögből is lefotózni, de erre tényleg igaz a régi közhely, látni kell élőben. aki volt a legutóbbi börzén, az tudja, miről beszélek.
nem kérdés, hogy az összehasonlítás győztese egyértelműen az Elite, de ezt már tudtuk azelőtt, hogy kibontottuk a dobozaikat. viszont ami igazi eredménye lehet ennek a posztnak, az két dolog. egyrészt, rájöttem, hogy nem véletlenül rajongtam annak idején a HW Californiáért. ma már nem állja meg a helyét, de a maga idejében igenis megérdemelte a figyelmet. az is biztos, hogy ez az újkori Elite kiadás a Mattel Elite sorának vitathatatlan gyöngyszeme. jobb, mint a Dino, a 410 Superamerica, a 308 GTS. valamelyik fórumban írtam talán a legsommásabb véleményt róla: a Mattel végre megtanult modellt gyártani.