HTML

Ferrari 1:18

1:18-as méretarányú sárvédős fém Ferrari modellautók, néha lehet más is...

Címkék

#1 (1) #124 (2) #172 (1) #177 (2) #22 (1) #24 (2) #25 (2) #29 (1) #34 (1) #37 (1) #40 (2) #46 (1) #51 (1) #512 (2) #55 (1) #6 (1) #64 (1) #7 (1) #71 (1) 0401 (1) 166 (1) 2011 (7) 2012 (5) 2013 (2) 246 (4) 250 (26) 275 (2) 288 (4) 308 (17) 312p (1) 328 (2) 333 (1) 348 (7) 360 (1) 365 (8) 375 (1) 410 (7) 412 (1) 456 (5) 458 (7) 512 (5) 550 (1) 575 (2) 599 (3) 612 (2) ajánló (1) áttekintés (3) barchetta (1) bb (1) bbr (5) bburago (11) bemutató (49) benedek (1) berlinetta (4) beszámoló (5) bordó (7) börze (7) california (5) chrono (1) cmc (9) competizione (1) cseresznyepiros (1) dino (6) ebay (1) elite (67) enzo (1) ertl (2) evoluzione (1) exoto (2) ezüst (6) f1 (2) f355 (6) f40 (7) f430 (5) f50 (2) fehér (19) fekete (21) ff (3) fiat (1) filmes sorozat (1) ghost (1) gmp (2) gruppen (3) gt (5) gt2 (2) gt4 (3) gta (2) gtb (10) gtb4 (1) gto (13) gts (4) gts4 (1) guiloy (1) hw (21) italia (2) kantorati (1) karácsony (2) katalógus (1) kék (12) kyosho (24) lista (2) lm (5) london (5) lw (1) m (2) magnum (2) maisto (1) majorette (1) mások gyűjteménye (11) mm (2) mondial (2) nürnberg (2) nyúl (1) offtopic (2) összehasonlítás (6) pakk (19) parizer (2) piros (58) programajánló (1) racing (15) reklám (1) revell (2) rolls royce (1) s (2) saját gyűjtemény (59) sárga (15) sessanta (2) shell (1) solido (1) spider (9) sszamegmindenki (1) superamerica (4) super elite (1) swb (9) szavazás (1) szombat (1) sztori (1) szürke (4) táblázat (2) tb (4) techno giodi (1) testarossa (4) testa rossa (7) tr (1) ts (1) umbau (15) ut (1) vasárnap (2) videó (1) vinaccia (1) xx (1) zagato (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • Labdacs: @Missa: sajnos nagyon messze kerültem ettől a világtól, minden értelemben. mostanában biztosan nem... (2015.10.09. 22:46) Kyosho HE Ferrari Testarossa
  • =xapa=: Izgalmas pakk, számomra is az F-40 a csúcsragadozó benne. A fekete felnik és a fekete LM szárny na... (2013.02.19. 21:54) Labdacs pakkot kapott
  • MT21013: @SepangbronzeM5: a sárga nekem is tetszik, valahogy jobban adja az F12 formavilágát. De hogy az F1... (2013.02.06. 18:54) Nürnbergi kukucskáló: Mattel
  • hellsing: Bakker, ezek megcsinálják az F355 Challenge-et. Kezdhetek koplalni, pedig nagyon le akartam magam ... (2013.01.31. 00:18) Nürnbergi kukucskáló: Kyosho
  • hellsing: @MT21013: sajnos a gyárak nem a mi keszeg pénztárcánkkal foglalkoznak. Tőlünk kicsit nyugatabbra n... (2013.01.30. 14:33) Kyosho Ferrari F355 Berlinetta - újabb képek

Offtopik: London

2011.01.20. 16:13 Labdacs

még csak négy napja jöttem haza, de már várom, hogy mikor mehetek legközelebb. mivel úgy vettem észre, hogy a törzstagok közül rajtam kívül mindenki járt Londonban, ezért nem is írok róla posztot, hogy milyen volt. de. mégis írok.

írok magamnak, mert kikívánkozik belőlem. mindenféle benyomás.

például itt a Temze. a Dunához szokott szemnek nagyon kis vékonyka kis folyóvíz, ahogy a hidak is sokkal kisebbek, mint ahogyan a könyvekben, fotókon látszik. itt van pont a Tower Bridge, gyerekkorom egyik kedvenc építménye, még az internettől odaátról, amikor csak arról volt infója az embernek, ami benne volt abban a könyvben, amit a kezébe vett. én a Búvár Zsebkönyvek (de lehet, hogy az pont Kolibri volt) Hidak című kiadványában olvastam először bővebben róla. valami hatalmasnak képzeltem. egészen múlt hét szombatig. pedig a két nyílás közötti részen két nagyobb kamion fér el csak egymás után. olimpia lesz nemsokára, talán emiatt is épül-szépül az egész város, a híd középső pályarésze is újítódik fel, ezért esély sem volt rá, hogy elcsípjünk egy felnyitást, ami ha jól tudom, ma már egyre ritkábban következik be.

itt, a Buckingham Palota előtt szokás nézni befelé a kerítésen, hátha kijön valaki híresség. no meg azt, hogy az őrök a hatalmas sapkában tényleg mozdulatlanok-e. már ez a világ sem a régi, három perc alatt kétszer is megmozdította a csizmája hegyét az egyik. ami a legdurvább, az az, hogy a palotát körbevevő park összes útja ugyanazzal az anyaggal, ugyanolyan rózsaszínes-pirosas színnel van burkolva, mint a palota udvara. hasonlít arra, amivel nálunk a cégnél bevonták az erkélyeket. egy réteg műgyanta, egy kis érdesítő anyag, aztán rá még egy réteg műgyanta. akkor ötezer körül volt négyzetmétere. ez nyilván más itt, picit durvább. de akkor is azt üzeni: birodalom vagyunk, látod?

Picadilly Circus. akinek eddig mondtam, hogy jártunk arra, mindenki megkérdezte, hogy miért, nincs ott semmi, csak a neonok. nna, ez igaz is. de mennyi minden érhető el innen! dél fele, egészen a Trafalgar Square-ig minden sarkon van egy színház, egyenként olyan darabokkal, amikből itthon ha évente egy van. keletre ott a színes-szagos-nyüzsgő China Town, északra a még színesebb Soho. de nálunk a leggyakoribb irány a Regent Street volt, a hatalmas házakkal, többszintes üzletekkel, milliónyi emberrel.

számomra az egyik legérdekesebb, legjellegzetesebb épület ez a torony volt, amit mi tojásnak neveztünk el, de a helyiek uborkának hívják. talán a kövérsége miatt nem látszik olyan magasnak, pedig 180 méteres. ezek a függönyfalas megoldások (főleg, ha ilyen szépek, finom kidolgozásúak) különösen közel állnak a szívemhez, amióta tagja voltam a függönyfalas csapatnak a munkahelyemen. ez a ház régebbi, mint a mi projektünk, tehát biztosan nem a mi programunkkal tervezték, de ettől még izgalmasabb elgondolni, hogy hogyan lehetne a miénkkel.

egy hét után szoktam meg a fordított közlekedést, addig minden nap előfordult, hogy gondolkodnom kellett, hogy melyik autó mit is akar. nem autósként, hanem egyszerű szemlélődőként. ami elsőre talán eszembe sem jutott volna, de a legtöbb odafigyelést igénylő művelet a zebrán való átkelés volt. egyszerűen harminchárom év alatt annyira belémivódott a balranéz-jobbranéz műveletsor, hogy átállni az ellenkezőjére nem volt könnyű. pedig a zebrák 90%-ánál fel van festve, hogy merre kell nézni. azt nem tudom, hogy ez a turistáknak szól-e, vagy egyébként is kiírnák. minden esetre a reptéren az első 3-4 zebránál táblával is figyelmeztetik az országba érkezőket erre.

amit eddig láttam, arra úgy nagyjából számítottam. nagyváros, nagy tömeg, nagy házak, sok autó, sok drága autó. de Canary Wharfra kiérve úgy éreztem magam, mint a parasztbácsi a harmadik bukfenc után a sportrepülőn. kimész a vonattal, leszállsz az állomáson, és nem az utcára visz a kijárat, hanem egy ilyen épületbe. utca az ugyanis nem nagyon van, mert minden ház dokkokra épült, közöttük víz folyik, az egyikből a másikba vagy üveg hidakon, vagy az őket összekötő, kilométeres hosszúságú földalatti (vagyis vízalatti) plázán keresztül tudsz átjutni. bankok, biztosítók, könyvvizsgáló cégek laknak itt. a lakásárak felfoghatatlanok, ahogy itteni, kis parasztgyerek ésszel az egész úgy magában is az.

kihagytuk a London Eye-t. majd legközelebb. kép azért készült róla.

ahogy erről az érdekes formájú harangtoronyról is, amiben az az ismert nevű harang lakik. vannak pillanatok, amikre sokáig emlékszik az ember. nálam ilyen lesz, amikor a Big Ben hangját először hallottam élőben, a torony mellett állva. nem a tévében, valami régi angol filmből.

hogy legyen  ontopik is; bár az előző posztban volt róla szó, de itt egy kis illusztráció is az egyik legkomolyabb modellboltról, a St. Martin's-ról. a képen is látszik, hogy azért vannak szép számmal érdekességek. de az áraik sajtos tényleg nem magyar pénztárcának valók.

próbáltam képeket készíteni kívülről is, de mindenfelé parkoló autók, gyalogosok, ráadásul sötétedett is már, ezért ez sült ki belőle. a St. Matrin's Lane egyébként nagyon hangulatos kis utcácska, három, vagy négy színházzal, éttermekkel, sörözőkkel. aki arra jár, ne hagyja ki az ettől a bolttól a Picadilly Circus fele fölfele eső első keresztutcában levő Motorbooks nevű könyvesboltot. ott bizony el lehetne lenni napokat, olyan szintű a választék. az üzletben levő kis tévén meg végtelenítve mennek régi legendás nagy versenyek. 250 GTO-k előznek Jaguar D-Type-okat és viszont látásra, mondta Labdacs.

aki szereti a régi, aranyból készült dolgokat, a múmiákat, akár kibontott állapotban, vagy a felmérhetetlen mennyiségű görög vázákat, annak a British Museum is kötelező látványosság. én nem tehetek róla, valahogy az építészeti megoldások jobban megfogtak, mint az, hogy miket sikerült összelapátolni anno az angoloknak a gyarmatokról. állítólag ez a teljesen befedett udvar jelenleg európa legnagyobb fedett tere. ami még említést érdemel, hogy ezt az egészet ingyen lehet látogatni, mint a múzeumok nagy részét.

ahogy az Imperial War Museumot is. van itt FW-190, Mustang, Spitfire Mk I. Bf-109 nincs, Zero-ból is csak egy roncs. vannak harckocsik, V-1, V-2, de még egy Fat Boy típusú atombomba is. minden gépszagú, nem tudom, hogy mitől, de nyoma sincs a más múzeumokban megszokott halott hangulatnak. pedig halottakról van szó bőven. lehetne az is a neve a múzeumnak, hogy "a történelmet a győztesek írják", mert azért magyar szemmel bővel van ilyen érzése a szemlélődőnek.

ha már London, akkor mindenképp érdemel pár mondatot a tömegközlekedés. a metróhálózat hatalmas, ha jól számoltam, akkor 13 vonal van, vonalanként 20-as nagyságrendű megállóval. az állomások nincsenek túlkomplikálva, ahol az kell, ott csak egy lépcső, meg egy peron, ahol több kell, ott hatalmas csarnok. minden célszerű, minden praktikus, minden a működőképességnek van alárendelnve. jó, vannak régi, gyönyörű állomások is, mint például a Baker Streeten levő. az emeletes buszokat mindenki ismeri, elsőre picit érdekes érzés fentről nézni, hogyan centizik ki a járdaszigeteket elég nagy sebességgel azokkal a billegő élére állított téglákkal. a képen egy elővárosi vonat van, ilyennel jártunk be minden nap kb 30 mérföldről. tíz percenként járt. ha két percnél többet késett, már jött az elnézéskérés. a jegyek-bérletek rendszere olyan, amit itt nálunk évtizedek óta nem tudnak bevezetni; kis mágneskártya, amivel arra tudsz felszállni, amire megveszed a szolgáltatást. és egységes az agglomerációs vonaton, a buszon, metrón. jó, drága. nagyon drága. az itteni fizetésekhez. de működik.

ilyen London az én szememmel. azon kevesek, akik még nem jártak arra, ha tehetik, menjenek. mert amit én leírtam, az csak kb a százada annak az élménynek, amit láttam. és amit láttam, az csak az ezreléke annak, ami ténylegesen ott van.

25 komment

Címkék: london

A bejegyzés trackback címe:

https://ferrari18.blog.hu/api/trackback/id/tr422600402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MT21013 2011.01.21. 17:47:10

Jó kis beszámoló, a képeken is átjön a hangulata.
Sajnos nekem kimaradt életem eddigi 32 évéből London. Párom élt egy évig Angliában, így neki volt szerencséje hozzá. Rágja is a fülemet, hogy egyszer még szeretne elmenni, de engem 10 Rába Steiger sem visz fel a repülőre. Na mondom, majd ha 50 éves leszek bérlünk egy lakóautót és körbejárjuk Európát. Ha előbb nem, akkor "beugrunk" oda is :-)

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2011.01.21. 19:08:43

Jó, hogy kikívánkozott belőled. Tényleg teljesen más, mint képeket. Nekem a kedvencem az Uborka és a mellette lévő Loyds (talán így írják) irodaház. Mi az üzleti negyedben hétvégén voltunk és érdekes volt, mint egy kihalt város. Rajtunk kívül nem volt ott senki. Érdekes város, de nekem Párizs marad a favorit.

hellsing 2011.01.22. 23:17:24

"egy hét után szoktam meg a fordított közlekedést"
Jártam Új-Zélandon. Az út 36 óra (ebből 24 fent az égen), a Zember kijön a reptérről, mindene fáj az üléstől, hulla fáradt a nemalvástól és beül egy jobbkormányos, 8m hosszú lakóautóba, amivel a parkoló kijáratánál már balra kell fordulni a körforgalomba. Az első 1-2 napon néha az ajtózsebben kerestem a sebváltót :-)

308_gts 2011.01.23. 12:03:43

Egy kicsit későn, de üdv Labdacs itthon újra!

Érdekes volt a beszámolód, amikor volt szerencsém nekem is Londonba járni, hasonló élményekkel gazdagodtam én is.

Kár hogy a London Eye-ra nem mentetek fel, nagyon szép a kilátás, és tök jó képeket lehet csinálni a Parlamentről. A Westminster Abbey-t nem néztétek meg? És a National Art Gallery-t? És a Tower of Londont? És... Sok az és:) Sok látnivaló van.

Nekem a város hangulata nagyon tetszett, a közlekedésé, úgy az egész forgatagé, teljesen más, mint nálunk, itt a La Manche csatorna "hagyományosabb" oldalán.

Közlekedésről: hát igen, van hova fejlődni, megkockáztatom, hogy MI 10 év múlva se fogjuk elérni a MOSTANI szintjüket.

Labdacs 2011.01.23. 13:40:42

@308_gts: de, sok mindent láttunk, amiről nincs kép, mert annyira nem ragadott meg, vagy nem fért ide bele.

=xapa= 2011.01.23. 13:48:01

Részemről is velkám bekk, Labdacs!

"a törzstagok közül rajtam kívül mindenki járt Londonban"

Ezt a mondatot szerintem már csak én mondhatom el magamról, ugyanis én még nem voltam :)

London 2010-re volt beütemezve az aktuális külföldi útként, de végül tengerpart lett belőle. Talán majd idén, annál is inkább, mert ez a mini-útikönyv, amit írtál, még vonzóbbá tette számomra a várost.

Az angolokat viszont nem szeretem túlzottan, az offtopik offolása lenne, hogy miért nem, de ebből a mondatodból indulnék ki, ha meg akarnám mégis magyarázni:
"miket sikerült összelapátolni anno az angoloknak a gyarmatokról."

Az Imperial War Museumra vagyok a leginkább kíváncsim bár így, hogy pont Bf-109es nincs, ami a kedvenc világháborús gépem, nagymértékben csökkent a múzeum iránti érdeklődésem :) Mondjuk azért a képen is szereplő Spitfire-re, vagy a mögötte "repülő" P-51D Mustangra biztosan ellőnék vagy 200 képet :P

A Big Ben, és a Baker Street is nagyon érdekelne élőben, mint ahogy maga az egész közlekedés is.

@308_gts:
A mostani szintjüket nem tudom, mikor érjük el (így látatlanban, illetve Labdacs beszámolója alapján) de ha megnézem, az utóbbi 10 évben mennyit "fejlődött" a budapesti közlekedés, akkor azt hiszem, fölösleges is bármilyen találgatás erről :)

=xapa= 2011.01.23. 17:43:38

@hellsing: "balra kell fordulni a körforgalomba"

illetve:

"Az első 1-2 napon néha az ajtózsebben kerestem a sebváltót :-)"

Ezek jó példák a helyzet nehézségére :)
Új-Zélandon sem voltam még, és úgy egyáltalán, sehol sem, ahol nem jobbra tarts van.

Olvastam egy cikket erről, amiban azt írták, még az ókori Rómában is balkezes közlekedési rend volt.Ugyanis, mivel az emberek többsége már akkor is jobbkezes volt, és ha balról kerültek ki valamit, de közben úgy adódott hogy kardot kellett rántani, azt így a jobb kézzel gyorsabban lehetett megtenni. :)

Ugyanebben a cikkben olvastam, hogy 70 éve még Pesten is balkezes volt a közlekedési rend.

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.23. 20:36:16

Kicsit késve mondom, de üdv újra itthon Labdacs!
Nekem is az volt az érzésem amikor Londonból eljöttem, hogy én nem akarok innen elmenni már ebben az évben, de végülis meg érte, mert Maranelloba másképp nem juthattam volna el! :-)
Ott is megvolt ez a "nem akarok innen elmenni érzés", de hát minden jónak vége szakad egyszer...
Tower Bridge: Sajnálom, hogy nem láthattad a felnyitást mert nagyon nagy élmény ám! Azt mondják, hogy száz évben egyszer van olyan szerencséje az embernek, hogy láthassa a felnyitást, arra pedig, hogy egymás után kétszer is, akkor már ezer évben egyszer van ilyen szerencséje az embernek! Nos velem az utóbbi történt meg, egyszer távolról, egyszer pedig közvetlen közelről a hídon állva! Azt látni, hallani kell mert nagyon nagy flash! :)
Mindkét esetben egy legalább " húszmétermagasárbócos" hajó járt arra meg néha oldtimer csatahajók is, azoknak fek kellett nyitni
:-) A London Eye-ból a kilátás egyszerűen fantasztikus, pláne a fullüveg kapszulából, amiből ha lábad alá nézel, láthatod a Temzét. Tériszonyosok-nak nem ajánlott! :-) Ha legközelebb Londonban jársz, ki ne hagyd! Ja és a árakozást úgy lehet elütni, hogy az embert szépen beterelik egy "szobába" és leadnak az Eye-ről egy rövid 3D-s filmet!
Ami Párizst illeti nekem személy szerint jobban tetszett London. lehet azért mert Paris-ban nem láttam mindent, meg kevesebb volt a különleges autó is. (Lehet, rossz helyen jártam?) Na mindegy, mindkét város szép és jó, el kell menni mindkettőbe utána véleményt mondani! :-)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 17:04:46

Ja ez valahogy kimaradt: A St. Martins-os képről nekem a két Testarossa közül a 22-es "félig-gőte"
kéne, meg a 250 GTO. Az az F40 mekkora méretű volt? 1:12-es?

=xapa= 2011.01.27. 19:09:09

@Camaro96: Nekem meg az 1:43as mütyürkék kellenének, a piros Daytona (a fekete mellett jól mutatna) az a Dino SP vagy 250 LM ? legfelül. Az a hosszú orrú hosszú fenekű piros valami is jól néz ki, a kék izé és a fehér izé között,csak nem tom' mi lehet az :P

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 19:14:15

@=xapa=: A képzeletem szerint az lehet egy 365 GTS4, az eszem szerint pedig nem vagyok benne biztos, de bármennyire is akarom, nem tűnik el a GTS képe. :-)

=xapa= 2011.01.27. 19:20:43

@Camaro96: Nekem is eszembe jutott ez, de nem túl hosszú ahhoz?

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 19:26:32

@=xapa=: Majd kerítek elő a gépen található fotógyűjteményemből, meg a netről valami képet amin egymás mellett van a GTB, meg a GTS.

PS.: Nem felvágásból mondtam a fotógyűjteményt, de akkor is meg kellett említenem hamár annyit dolgoztam vele. :-) Most tartok a 3161. képnél. :)

=xapa= 2011.01.27. 19:28:50

@Camaro96: Tyűha...egy nagyon jó barátom szokta mondani: valamit vagy teljes erőbedobással viszünk végbe, vagy jobb ha abba is hagyjuk, középszerűen semmit nem szabad csinálni.

Úgy látom rád is igaz ez :)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 19:35:09

@=xapa=: És akkor még nem számoltam bele a Maranelloban csinált képeket! :-) Ennek ápropóján kérdezném meg: Voltál már Maranelloban? :-)

=xapa= 2011.01.27. 21:26:13

@Camaro96: Ha nekem annyi CMC modellem lenne, ahányszor Olaszországban voltam, CMC nagyhatalom lennék egyszemélyben :P Ennek ellenére Maranello valahogy kimaradt. Szicília is, ha már a kimaradós részeknék tartunk, de Olaszorszég többi része "megvolt". Egyébként nekem borzasztóan bejön ez a digó stílus, két helyen tudnék mostani eszem szerint élni szeretett hazámon kívül: Olaszország, és Szlovénia.

Fuvarozásban dolgozom, és hetente 3-4x járnak ki autóink Olaszországba, Maranello térségébe is járunk rendszeresen, szóval nem is tudom megmagyarázni, miért nem mentem még el oda személyesen.

Talán félek attól, hogy ha egyszer elmennék, nehezen tudnék elszakadni onnan? :P

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 21:29:17

@=xapa=: Az biztos! Egy óra eltelt már mióta elhagytuk Maranello-t, de nekem úgy tűnt, minthogyha legalább már vagy egy éve lettem volna ott utoljára. :-)

=xapa= 2011.01.27. 21:33:50

@Camaro96: Tudod, mi jön ezután :) Küldj képeket plííííz... :)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 21:40:04

@=xapa=: Három lehetőség van:
A. Ma küldök
B. Holnap
C. Hétvégén

Asszem az utóbbi kettő lesz, mert mára már lemerült az akksim és sokáig kéne válogatnom (vagy fogom magam és úgy ahogy van elküldöm az egészet modjuk úgy három nap alatt :)). Úgyhogy előre is kívánok jóccakát! :-)

=xapa= 2011.01.27. 21:48:57

@Camaro96: :) :) Oké, talált süllyedt ;)
Mindegy, mikor küldesz, csak jó anyag legyen! ;)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 21:49:41

@=xapa=: Megy egy kis ízelítő adag, a többit majd nemsoká' küldöm. Vagy a B, vagy a C variáns...

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 21:52:51

@=xapa=: ;) Az anyag jó lesz, csak a múzeumos képek egy 5 megapixeles, nem a legjobb "fotógéptől" származnak. :)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.27. 21:55:22

Mindekinek 1:18-as Cavallino Rampantés modellekben gazdag, szép álmokat kívánok! :-)

Camaro96 · http://ferrarihistory.blog.hu/ 2011.01.31. 19:28:44

@=xapa=: Maranellos képek pénteken el lettek küldve a gmail-es mail címedre! :)
süti beállítások módosítása