ne is olyan régen, nem tudom, hogy a háborúzó fórumok közül melyiken, de az egyiken előjött újra a klasszik kérdés: "mi a különbség, megéri-e" mármint mezei HW és Elite témában. csípőből adtam a százszor leírt választ apró eltérésekről,kinek-miről. aztán átnéztem a blogot, és meglepve tapasztaltam, hogy ilyen jellegű összehasonlító bemutató alig szerepel itt. egészen pontosan egy darab ilyen van. a HW-ből kiokosított Elite 333 SP küzdött egy jót a saját donorával. az Elite-ből butított HW esetével viszont eddig még egyáltalán nem foglalkoztam.
eddig. viszont a múlt héten megérkezett a csodás gyöngyházfehér HW GTO-m, ami rögtön adja a kézenfekvő témát: össze kell ezt bizony ereszteni az Elite verzióval, annál is inkább, mert HW ide, HW oda, de dobozon keresztül szerelem volt első látásra. a gyöngyház fényezés a karbon tetővel, a koromfekete felnikkel nagyon szépen eltalált munka. az Elite GTO-m a klasszikus piros autó szürke tetővel változat.
ahogy az lenni szokott ilyenkor, távolról, kívülről nincs sok különbség a két autó között, ha a HW is piros lenne, nagyon meg kéne nézni a képet, hogy el lehessen dönteni, hogy melyik modell kerül kétszer annyiba, mint a mellette levő társa.
természetesen olyan dolgokkal, mint a arányok, ívek különbözősége nem is kell foglalkozni, hiszen a fém váz ugyanaz mindkét autónál. már ahol fém van mindkettőn. de erről majd egy picit később.
szóval szép mindkettő, de ha előszedjük a szokásos mantrát, hogy "a részletekben van az ördög, meg a különbség elbújva", és ennek szellemében vizsgáljuk meg a két delikvenset, akkor mindjárt komoly, néhol egészen meglepő differenciákat találunk.
az Elite modellek egyik kezdettől fogva jelenlevő erőssége az autókon levő rácsozat finom kidolgozása. nincs ez másképp ennél a gépnél sem; az első lökhárítóban levő mindhárom rács valódi, szép, finom mintás rács. a középsőn természetesen ott feszít a fotómaratott lovacska. a HW rácsa nem rács, hanem tömör műanyag, a lovacska kidolgozása is elnagyoltabb, de ami külön szomorú az az, hogy az öntéskor keletkezett sorják eldolgozásával nem törődtek, ami a fehér alapszín találkozásánál a fekete műanyaggal nagyon kontrasztos tud lenni.
az Elite verzión jutott rács a kipufogóvégek köré, a HW-n itt még tömör műanyagra sem futotta, maradt egy szépen tátongó lyuk.
egyébként az Elite rácsa elég becsapós, elsőre azt hittem, hogy tömör, amikor az autó alját fotóztam, akkor fedeztem fel, hogy azon bizony átlátni. na persze, a sima HW "megoldásán" is.
egy jellemző adalék a két gép kidolgozása közti különbségre, hogy az Elite kipufogója, az alsó hővédő lemeze festve van, ellentétben a HW-vel, ahol meghagyták olyan színűre, amilyen színben kijött a fröccsöntőgépből.
maradjunk még egy picit a rácsoknál. valamiért az Elite oldalán levők is tömör műanyagból készültek. de azon legalább kaptak valami rácsszerű mintázatot, a HW meg sem próbál rácsot utánozni, egy egyszerű szürke lap van a lyuk helyére biggyesztve. ha jobban megnézzük, akkor észrevehető, hogy a pajzs mértet, de még a kis kerek oldalindexek is különböznek. az Elite egy természetesen hangyányit finomabbat tudhat magáénak mindkettőből.
ugyanez a helyzet az első lámpáknál: épp csak egy picit, de különböznek. annyira, hogy rá lehessen mondani, hogy a HW egyszerűbb.
a hátsó lámpákra is igaz ugyanez. ahogyan a rácsutánzatos kis szellőzőre is a sárvédőben. az Elite szép fotómaratott GTO feliratot kapott, a HW-n ugyanez csak festve van.
ahogy a Ferrari felirat a csomagtérfedélen. a lovacskának csak az árnyékát kapjuk meg a HW verzióval, a ló maga az Elite modellen maradt.
a HW szépvédőbe öntött, majd feketére pingált ablaktörlője egy finom visszakacsintás is lehetne a 20 éves Ertl 275 GTB4-re, de szerintem csak egy szimpla eszköz ahhoz, hogy véletlenül se legyen vita a vásárlók körében, hogy melyik is a szebb, részletesebb modell. az Elite természetesen fémből készült lapátokkal dolgozik. ezek nekem egy picit túl síkbeliek, de nem rosszak azért. de. rosszak. de a HW-n látott sokkhoz képest mindenképpen igényesebbek.
a felnik talán ugyanazok, de ebben sem vagyok teljesen biztos, mintha az osztókörük környékén picit különböznének, mintha a HW-nek kisebbnek lennének a kerékanyái. belül a fékeknél a HW-n minden fekete, ami így, a fehér autón fekete felnikkel még jól is adja ki magát, de azért be kell látni, hogy az Elite ezüst féknyerge, a erámia tárcsák és a sötétszürke védő akármicsoda jóval igényesebbé teszi ezt a környéket is. sajnos a független rugózásról, felfüggesztésről lemondhatunk; mecsbokszos tengely fogja össze a két kereket mindkét variánsnál.
jöhet a szokásos oldalsó szélvédős búslakodás. teljesen jogosan. sokkal szebb lenne, ha teljesen fel lenne húzva az oldalüveg. vagy egyáltalán, semennyire sem. de amíg Amerikában ezt kajálják, addig mi is ezt kapjuk. egyébként ettől eltekintve teljesen rendben van minden. a tükrök szépek, a kilincs környéke a kulcslyukkal szintén. az illesztések is hozzák az elvárt vékonyságot. a HW? a tükör sima fekete műanyag, kilincs környéke pedig olyan, mintha az ajtót tejfölöspohárnak szánt anyagból öntötték volna. éééés igen.. nem pont tejfölöspohár, jobban hasonlít az anyag az eldobható műanyag evőeszközökéhez. mert tényleg műanyagból van. a teljes ajtó. színre nem látszik, egészen addig nem veszi észre senki, amíg meg nem próbálja kinyitni. utána viszont oda az illúzió.
az ajtó belső felén azt a meglepő felfedezést tehetjük, hogy bizony még az öntőformák is mások: a HW-hez csináltak egy picikét egyszerűbbet, amin nincs ajtóbehúzó, nincsenek kapcsolók. természetesen egy darab fekete öntvény az egész. az Elite verzió picit játszik a formákkal és színekkel is; a szürkét kombinálja a feketével. a képen jól látszik, hogy az Elite kapott szép karbonutánzatos küszöbborítást Ferrari felirattal, a HW-ről ez sajnos lemaradt.
a két verzió kidolgozásbeli különbségei eddig is szép számmal mutatták magukat, de talán legnagyobb mértékben a beltérben találkozunk velük. elég csak ránézni a két képre: a HW ülései fényes feketék, az Elite verzióban a középrész kapott egy leheletfinom velúrszerű réteget, de az egész ülés puhább anyagból készült. vagy említhetném a festett kezelőszerveket, vagy a fém padlót.
amíg a HW-ben minden koromfekete, egyedül a műszerfal órája próbál rímelni a kormányon levő emblémával, addig az Elite-ben festettek a szellőzők is, a kormány karimája karbonutánzatú borítást kapott.
ahogy a műszerfal teteje, a középkonzol, a kardánalagút, vagy az anyósülés melletti kapaszkodó is. a HW-ben? ott nincs kapaszkodó. lemaradt a GTO felirat is az anyósülés elől.
a két csomagtér nagyjából egyforma. kárpitozásra egyiknél se számítsunk.
szép lett volna, ha a fedélen nem spóroltak volna az olcsóbbik modell esetében. de az ajtónál már megismert szörnyű műanyagból készült ez is, ráadásul papírvékony. óvatosan kell nyitni, mert elég gyenge, az ember attól fél, hogy eltörik, vagy legalábbis elgörbül, és úgy marad. ezzel szemben az Elite verziónál még a rendszámtábla-világító kis lámpákat is megkapjuk. igen, bosszant engem is, hogy egy picit ferde a rendszámkeret, de ez talán csak egyedi hiba.
miből van a HW motorházteteje? igen, műanyagból. brutálisan igénytelen. ha lecsukjuk, felpöndörödik magától, csak akkor marad a helyén, hagyjuk, hogy nekifeszüljön elöl a lökhárítónak. ha nem így teszünk, a tető első 5 centis része a levegőbe emelkedik. természetesen a lyukakra nem jutott rács. furán is hatna; mint Trabanton a tolatóradar. ezzel szemben az Elite gyönyörű megoldása már-már a Kyosho Daytona-t juttatja eszünkbe.
motorilag tipikus modern motorról van szó, amiből alig látszik valami, Ferrari ide, vagy oda. a HW kapva kapott is az alkalmon, elég egyszerűen elintézte a megformálását: egy piros akármit látunk, rajta festett felirattal, alatta meg vegyesen fekete és piros műanyagokat. az Elite gépben már jóval igényesebb munkát találunk; vannak bilincsek, gyújtáskábelek, sapkák. nem az évszázad motorja, de ebből nagyjából ezt lehet kihozni ezen a szinten.
hogy mi fogalmazódott meg bennem, amire végeztem a fotózással, és azon gondolkodtam, hogy mit írjak ide? az, hogy egyértelműen látszik, hogy a Mattel tudatosan butította le a HW gépet olyan szintre, hogy az markánsabban elkülönüljön az Elite verziótól. sokkal jobban, mint amikor fordítva csinálták, és a HW-ket finomítva jutottak el az Elite modellhez. amíg régen egy kezemen meg tudtam számolni a különbségeket, itt egy nagyságrenddel több ilyet találunk. nem kell többé gondolkodni azon, hogy megéri-e a kétszeres összeget kiadni az Elite masináért. a válasz egyértelműen igen: a személyes kedvenc Elite gépemet nem taszította le a trónról, de nagyon komoly műszer, nagyon kevés fogást találni rajta. a HW pedig mehet a kukába? nem, egyáltalán nem. jóval egyszerűbb ugyan, mint a drágább társa, de aki meg tudja emészteni a műanyag ajtókat, fedeleket, a jóval egyszerűbb belteret, és nem nézegeti nagyon közelről, az egy külsőre egész szép modellel gazdagodhat.